Rychlý diferenciál očima uživatelů

V této sekci chci zveřejnit Vaše zkušenosti s provozem rychlého diferenciálu a proto prosím pište své postřehy, náměty, zkušenosti sem.
Díky za spolupráci.

„Pochlubte se jak Vám to jede.“


Jiří Pisár napsal (03.08.2009) a přidal několik zajímavých fotografií svého vozu :


Dobrý den,

chtěl bych se s Vámi podělit o několik postřehů z provozování tzv. "rychlého diferenciálu".

Ve svém vozidle Škoda Octavia Super mám zabudovánu rozvodovku se stálým převodem 4,22, převodovka je originál čtyřstupňová, motor upravený TAZ1500 (kompresní poměr 9,8:1, vačkový hřídel 264°, + další drobné úpravy). Současně s výměnou kompletní zadní nápravy jsem zabudoval i dvojdílný kloubový hřídel se středovým ložiskem.

Musím konstatovat, že výše zmíněná úprava v podobě rychlejšího "zadku" a dvojdílného kardanu udělala z mé Octavie úplně jiné auto - rychlejší, tišší, klidnější. Těžší stálý převod podstatně lépe využívá vlastností motoru TAZ1500, který se s originálním stálým převodem velmi snadno přetáčel i na přímý záběr.
Přestože většinou jezdím pouze kratší trasy "pro radost", tak ať už jedu vyloženě vyhlídkově, nebo i malinko ostřeji, v každém případě je nový diferenciál přinosem - zkrátka vůz neztratil téměř nic ze své akceleraceschopnosti (těžší převod je výrazněji znát pouze na čtvrtý převodový stupeň), naopak výrazně klesla vnitřní hlučnost - jednak díky nižším otáčkám motoru a v mém případě i díky tomu, že nový diferenciál je oproti původnímu sám o sobě výrazně tišší (v nejběžnějších rychlostech mezi 60 a 100 km/h není vůbec slyšet). Minulý týden jsem prvně jel delší (zhruba stokilometrovou) trasu po silnici I/6, kde se naplno projevila výhoda delšího stálého převodu - prostě v běžných rychlostech, kterými se dnes jezdí, jsem rozhodně nebyl brzdou provozu a to bez nutnosti jet "na hraně" - např. v rychlosti 100km/h (GPS) má motor 3600ot/min.

Pokud jde o nevýhody, nenacházím žádné - narozdíl od Ivana, který přispíval svými postřehy před nějakým časem. Při použití pneu 195/65/15 akcelerace příliš neutrpěla ani v kopcích, co mohu naopak jen doporučit je montáž výkonnějších brzd (sám mám na přední nápravě kotoučové brzdy s kotouči o průměru 302 mm) - což je pochopitelně akceptovatelné pouze pro ty, kteří netrvají na absolutní originalitě - ovšem pokud na ní někdo trvá, pravděpodobně si nepořídí ani rychlý diferenciál...

Chtěl bych touto cestou ještě jednou poděkovat panu Benešovi a vzdát hold jeho technickému umění.

Přeji všem hodně šťastných kilometrů!

S pozdravem,

Ing. Jiří PISÁR


.

Ivan napsal:

Vážení,

Chtěl bych předat osobní zkušenost s diferenciálem jak popsáno na Vašich stránkách http://www.feliciacentrum.cz/diferencial.htm  

Mám zabudovaný diferenciál se stálým převodem 4.22. Musím říct, že přesně je to něco, co mé Felicii chybělo. Za rozumných otáček se pohybujete o trochu rychleji. Znáte to – nejlepší je tak těch stabilních 80 – 90 km/h, pak už cítíte, že radši dlouhodobě ne? No, vždyť taky jo….akorát s novým diferenciálem se ve skutečnosti při těch samých otáčkách a „pocitech“ pohybujete rychlostí 100 – 110 km/h.
Pozor – je na to třeba fakt myslet, že jedete rychleji, než vám tachometr i pocit z jízdy napovídá. Brzdí to pořád stejně i s novým diferenciálem.
Zatěžkávací zkoušku jsem provedl výletem z Tábora přes Brno, Uherské Hradiště, Banská Bystrica a Nemecke…druhy den zpátky přes Bratislavu, Vídeň, zastávka v Křemži, Horn, Halámky, Třeboň a Tábor.
A pocit?  Když už musím jet chvíli po dálnici, tak aspoň se při těch 110 – 120km/h nepletu mezi kamionama. A na těch hezkých silničkách za hezkého dne si můžete pořád užívat hezké odpočinkové jízdy.
Hledám nějakou nevýhodu – snad jenom, že mám poměrně vysoké gumy a ne do každého kopce mohu akcelerovat na 4. rychlostní stupeň. Ale pokud jedu, tak se „čtyřka“ udrží. Pokud by snad ale tohle měl být pro někoho problém (pro mě ne), tak co takhle zvážit diferenciál se stálým převodem 4,44?

Pneu, na kterých mám tuto zkušenost je Sprint Classic 185 – HR15 – 91H

  Zdraví  Ivan

.



.