Rozvodovka - Diferenciál aneb rychlejší Felicie

Chcete zrychlit Vaše auto - čtěte

Úvodem několik základních obecných informací. Vozy Škoda ze 60-tých let se všechny vyznačují použitím identického kuželového diferenciálu, který je hlavní součástí rozvodovky a ta tvoří součást zadní nápravy.

Úkolem diferenciálu je rozdělovat hnací moment rovnoměrně na obě kola poháněné zadní nápravy. To je důležité především pokud se kola otáčejí nestejnou rychlostí, např. při jízdě do zatáčky se vnější kolo otáčí rychleji, protože musí za stejný časový úsek urazit delší dráhu. Diferenciál je hlavní součástí rozvodovky.

Rozvodovka u vozů Škoda s podélně uloženým motorem převádí hnací moment z podélného směru na směr příčný. Stálý převod je tvořen jedním párem ozubených kuželových kol:
- Malé kolo - pastorek je spojen s kloubovým hřídelem
- Velké kolo - talířové je připevněno ke kleci diferenciálu.
Ozubení kol je spirální (Gleason) a při výměně je vždy třeba vyměnit obě ozubená kola.

Stálý převod rozvodovky je 4,78. Mnoho vlastníků Spartaků, Octávií, Felicií a dalších příbuzných typů Škodovek si uvědomuje, že tento převodový poměr není optimální. Vždyť rozjezd na 2. převodový stupeň do kopce není žádný problém a na 4, převodový stupeň při běžné jízdě po silnici 1. třídy motor točí zbytečně vysoké otáčky. Možná právě tato skutečnost byla impulsem pro některé majitele, aby do svých vozů implementovali 5-ti stupňovou převodovku z vozu Škoda1203 (TAZ1500). Nevyhnuli se však nutné úpravě rámu vozidla. Ukázalo se však, že zlaté české ručičky a hlavičky dokážou mnohé. V minulém roce mi kamarád předvedl výsledek své mnoho měsíců trvající práce. Prošel fází hledání, zkoušení, testování, neúspěchů i prvních kladných výsledků, ale výsledek se dostavil.

Přiznám se, že v první chvíli jsem nechápal, protože mi ukazoval rozvodovku tak jak ji všichni známe a nijak se nelišila od té mojí. kouzlo se skrývalo uvnitř.
Sestrojil diferenciál se stálým převodem nižším než 4,78, který je k nerozeznání od originálu. V současné době již absolvoval mnoho zkoušek s rychlým diferenciálem a úspěšně ho na svém voze provozuje. Drobnou vadou je nepřesnost rychloměru, který ukazuje méně než je skutečná rychlost vozidla. Vzhledem k nepřesnosti měření použitých rychloměrů a používání radiálních pneumatik není odchylka zas tak velká a je indivuduální pro jednotlivá vozidla.


Vyvinul dokonce dvě varianty rychlého diferenciálu:
Se stálým převodem 4,44 a se stálým převodem 4,22.

Samozřejmě jsem projevil zájem jestli je možné takový diferenciál získat a po dohodě je ochoten několik diferencálů s nižším stálým převodovým poměrem vyrobit.

Orientační cena je
při dodání vlastní původní rozvodovky 15.000,-- Kč ,
bez dodání vlastní rozvodovky 17.000,-- Kč.
Kontakt na výrobce.


Co za tuto cenu získáme? Kompletně generálkovanou, sestavenou rozvodovku s převodovým poměrem 4,44 nebo 4,22 podle přání se zárukou 1/2 roku na provedenou práci a dodaný nový materiál. Záruka se nevztahuje na díly z původní použité rozvodovky. Pokud uvážím, co stojí použitá rozvodovka bez záruky na burze, na kolik by přišla generálka a kolik asi stojí vývoj a výroba jiného soukolí stálého převodu v dnešní době, nejsou to úplně astronomické částky.

Všechny zde uvedené informace jsou pouze zprostředkované, a nejsou vymahatelné, v případě zájmu si kontrétní podmínky zakázky dohodněte vždy přímo s výrobcem.

Doufám, že Vás článek zaujal a pokud se setkáte s podobnými nápady, podělíte se o zajímavé informace s ostatními čtenáři tohoto webu. Pište sem.


Zkušenosti z provozu zde

 

<Zpět>