Rozdíly mezi Škodou 450 a Felicií.

Tento příspěvek vznikl díky podnětu Ranchera (www.spartaky.cz) a Václava (www.feliciacentrum.cz). Jsem vášnivý Felicista již 18let a informace jsou čerpány z celostátních srazů a internetu.(www.skoda450.cz) Hodně je popsáno v knize p. Jaroslava Gerega od Spartaka k Octavii, ale né jen o Feliciích. Tímto popisem rozdílů bych chtěl pomoct renovátorům k upřesnění detailů daných modelových roků při uvedení 450tek a Felicií do původního stavu.

Vše to začalo prototypem Spartaka bez střechy. Sériové provedení neslo název Škoda 450 (od roku 1958-1959) a později Felicia (od roku 1959-1964) Zaměřím se hlavně na vnější a vnitřní rozdíly, u podvozků je to všeobecně známo.

Základní tvar karosérie zůstal po celou dobu výroby 450-tek i Felicií bezezměn. Měnily se masky , tvar výztuhy přístrojové desky,výztuhy prahů a kufru,zadní nástavce blatníků (křidélka) a nalévací otvor nádrže. Motory s obsahem 1089 a později 1221 ve dvoukarburátorovém provedení s hliníkovou olejovou vanou.

Masky:
Od roku 1958-1960 na 450-tce i Felicii byla maska zvaná ŽRALOK. Rozdíl byl pouze v příčných okrasných lištách mřížky. 450tka s průřezem U (foto č.1) a Felicia s průřezem trojúhelníkovým.(foto č.2) Na fotkách to nejde poznat.
Od roku 1961-1964 kopírovaly masky Felicií modely Octavia.(foto č.3)


foto č.1

foto č.2


foto č.3

foto č.19Nárazníky:
Všechny 450tky a i první Felicie modelového roku 1959 měly nedělené přední i zadní nárazníky. (foto č.19) Od roku 1960 se montovali pouze dělené jako na Octáviích.

 

Světla:
Všechny 450-tky stejné jako Spartak, to je přední světla s kšiltem(foto č.4) a zadní oválné třížárovkové s celočervenými sklíčky.(foto č. 5) Pod světlem pouze hliníková lišta. Felicia dostala již modernější přední světla jako Octavia, které zůstali až do konce výroby. Zadní světla byla na ročnících 1959-1960 oválná, ale pouze dvoužárovková s oranžovočerveným sklíčkem.


foto č.4

foto č.5

foto č.6

foto č.20Pod světlama přibyla oválná odrazka . Od ročníku 1961-1964 jsou montovány špičatá zadní světla a nádstavky zadních blatníků (křidélka).(foto č.6) Tím dochází i ke změně nalévacího otvoru nádrže z horního kulatého (foto č.20) na boční. Oválné odrazky zůstávají až do konce roku 1962. Od roku 1963 jsou nahrazeny kulatýma. (pouze po jednom kuse na každé straně).

foto č.7Zrcátka:
S venkovníma je všeobecný problém,motovali se snad jako zvláštní výbava.(foto č.7) Vnitřní oválné, od roku 1961 hranaté na dlouhé nožce se světýlkem.
Rám čelního skla:
Zůstal bezezměn,poze u ročníků 1963-1964 měl uvnitř na pravé straně hliníkové madlo.
Skla dveří:
Do roku 1960 hranatější a širší chromované rámečky a od roku 1961 kulatější a užší nerezové rámečky.
Přístrojová deska:
foto č.8Na 450tce a felicii do konce roku 1960 měla takzvanou ledvinku. (tři demontovatelné díly) 450tky měly vždy horní část a pokračování dveří lakované v barvě vozu a demontovatelné díly kladívkovou šedobéžovou barvou. Toto provedení lakování měly i Felicie do prvního pololetí roku 1960.(foto č.8) Od druhého pololetí 1960 má Felicia horní část potaženou koženkou v barvě čalounění, pokračování dveří a demontovatelné díly v barvě vozu . (foto č.9) Od roku 1961-1964 rovná přístrojovka s jedním demontovatelným laminátovým dílem, (foto č.10) vždy vše potaženo černou koženkou,někdy i pokračování dveří. V roce 1964 pouze jiná struktura černé koženky.(foto č.11).


foto č.9

foto č.10

foto č.11

Přístroje a drobná okrasa:
foto č.12450tka měla přístroje (tachometr, palivoměr a teploměr) bílé, tachometr cejchovaný do 140km/h. Spínací skříňka dvoupolohová (startování táhlem), volant s půlkruhovým ovládáním houkačky (Spartakovský) s řazením pod volantem. V pravém rohu demontovatelného dílu vedle otvírací skříňky malý modrobílozlatý znáček s nápisem Karosérie Kvasiny. Felicia od roku 1959-1960 stejné jako 450tka, pouze jiné přístroje(černé) , tachometr cejchovaný do 160km/h, (foto č.12) volant s kruhovou houkačkou (Octavia) a od druhé poloviny roku foto č.131960 zároveň se změnou lakování přístrojovky přemístěn malý modrobílozlatý znáček na pravý boček pod přístrojovku. (foto č.13) Od roku 1961-1964 nastala změna přepínačů (tahací za kolébkové) zároveň se změnou tvaru přístrojovky. Spínací skříňka třípolohová (startovací) a řazení bylo přemístěno na podlahu.

Výstuhy přístrojové desky a prahů:
450tky měly pod přístrojovkou pouze příčku (foto č.14) a výztuhy v kufru u držáků tlumičů. (foto č. 15) Felicia měla pod přístrojovkou trojúhelník s trojúhelníkovým otvorem.(foto č.16) Výztuhy prahů 450tky na koncích lomené (foto č. 14) a Felicia na koncích pozvolný rádius. (foto č. 17)


foto č.14

foto č.15

foto č.16

foto č.17

Čalounění:
Celokoženkové s bočníma kapsama dveří, 450tka výhradně v dvoubarevné kombinaci s neděleným předním sedadlem bez lůžkové úpravy, kde převažovala béžová . Středy sedadel a spodní část výplní sladěné k barvě karosérie.( červené, modré a nebo zelené) Horní část výplní dveří béžové s příčným prošitím. (foto č. 24) Felicia do první poloviny roku 1960 stejné jako 450tka, pouze bez příčného prošití horní části výplní dveří.(foto č.18 a 8) Druhá polovina roku 1960 pouze jednobarevné provedení (černé ,bílé nebo vínově červené) s potaženou horní částí přístrojovky.(foto č.9) Od roku 1961-1962 celokoženkové bez kapes v kombinaci černé a bílé, nebo černé a šedé, dělené přední sedadla bez lůžkové úpravy. (foto č. 10) Od roku 1963-1964 stejné , pouze jiná struktura koženek. Výplně dveří s madlem(přitahovačem) a ohnutou okrasnou hliníkovou lištou. (foto č.11)


foto č.24

foto č.18

foto č.8

foto č.9

foto č.10

foto č.11

Střechy:
První 450tky tříoblouková plátěná střecha (foto č.21) s malým oválným skleněným okénkem s chromovaným rámečkem. Bílé švy a béžové,bílé nebo černé lemování koženkou, koženková krytka. Dále pak už dvouoblouková s malým oválným skleněným okénkem s chromovaným rámečkem (foto č. 22) i na Feliciích do roku 1959. Od roku 1960 stejné , pouze velké okénko z čiré ohebné slídy. (foto č. 23) Díky čtyř zadních úchytů demontovatelná s možnou náhradou za krátkou laminátovou střechu. (foto č.25) Od roku 1961-1964 stejné, pouze pevně připevněná v zadní části karosérie s možností překrytí dlouhou laminátovou střechou s bočními větracími okénky. (foto č.6)


foto č.21

foto č.22

foto č.23

foto č.25

foto č.6


Snad se mi povedlo popsat vše srozumitelně , za případné chyby se omlouvám, rád opravím nebo doplním.

Dušan

 

 

<Zpět>