Jak na vibrace kloubového hřídele

Kloubový hřídel přenáší výkon a kroutící moment z převodovky k rozvodovce poháněné zadní nápravy. Vozy Škoda ze 60-tých let mají jednodílný kloubový hřídel z ocelové bezešvé trubky a je uložen v rámové trubce, která jej současně chrání před poškozením. Můžeme se setkat se dvěma provedeními spojení hřídele s převodovkou a rozvodovkou.

Do výrobního čísla motoru 603841 bylo spojení hřídele pevným křížovým kloubem. U tohoto provedení je obzvlášť nutné věnovat pozornost vyvážení jednotlivých částí, aby nedocházelo k vibracím mezi motorem, převodovkou a rozvodovkou. Pokud některá část pohonu při určitých otáčkách začne rezonovat, vibrace se mohou šířit bez přerušení mezi motorem a zadní nápravou. Mohou vznikat nepříjemné zvuky při určitých otáčkách. Také po mechanickém opotřebení křížových kloubů vzniká chvění a vibrace při prudkém sešlápnutí nebo uvolnění plynového pedálu.

Tuto nevýhodu částečně vyřešilo provedení od výrobního čísla motoru 603841s pryžovým kloubem nástavku. Pryžový kloub úspěšně zamezuje přenosu a vniku nežádoucích přenosů vibrací mezi jednotlivými částmi pohonu. Nemá však vliv na samotné vibrace kloubového hřídele. ty je třeba omezovat pečlivým vyvažováním. Literatura uvádí, že se hřídel dynamicky vyvažuje v obou krajních rovinách hřídele s přesností +/- 7gcm tj. 2g na obvodu trubky hřídele při asi 2.200 ot/min. vyvažuje se s nasunutým drážkovým nábojem a klouby . Příruby hřídele a náboje jsou při tom v jedné rovině. tato poloha je na nástavku a hřídeli označena důlky.

Vyvažování takto dlouhého hřídele není dost dobře možné a tak je třeba se spolehnout na odborné dílny. Sehnat někoho s potřebným vybavením je taky docela náročná práce.

Můj kamarád, poté co úspěšně realizuje rychlé diferenciály, mi představil další vylepšení. Kloubový hřídel se středovým uložením v rámové trubce. Dlouhý jednodílný hřídel nahradil hřídelem dvoudílným se středovým uložením v rámové trubce.Musím říci že jsem s jeho autem jel a je to opravdu klidná jízda bez drnčení. Použití hřídele vyžaduje v místě středového uložení vyvrtání otvorů do páteřní rámové trubky. Domnívám se že to není moc velký zásah do původního stavu vozidla.

Pokud by někdo měl zájem o popsané řešení ať kontaktuje výrobce a autora nápadu. Určitě Vám vyjde vstříc.

Kontakt na výrobce.

Při tvorbě článku použita literatura Údržba a opravy automobilů Škoda Jaroslava Andrta.

Doufám, že Vás článek zaujal a pokud se setkáte s podobnými nápady, podělte se o zajímavé informace s ostatními čtenáři tohoto webu. Pište sem.


 

<Domů>